Wednesday, January 25, 2012

Home » , , , » Tips: Cara kembalikan gambar yang hilang | Recuva

Tips: Cara kembalikan gambar yang hilang | Recuva

Assalamualaikum, Hello! Ada orang di sana? Ada orang yang tengah membaca blog aku ni? Wahh, terharu aku.. ="> Lama aku tak update, rindu nak update 2 3 entry sehari. Rindu nk buat tu mmg rindu, tapi aku tak ada idea.. Arghhh.. Hah, sekarang ni aku ada idea.. Syukur Alhamdulillah..


Korang pernah menghadapi tak situasi begini:
1. "Waaa, aku terdelete 1 folder gambar untuk assignment.. Habislah, gelaplah masa depan aku..! *overplak"
2. "Haritu kawan aku pinjam pendrive aku, emergency katanya. Dalam pendrive  tu ada macam2 yang disimpan contohnya gambar aku dengan family/kawan, dokumen, lagu dan lain-lain. Aku bagi je lah kat kawan tu. Time dia pulangkan, aku cek pendrive tu kosong! Kawan aku pi delete file dia dengan file aku. Hampeh! Putus kawan terus!"
Wooowooo~ Rilex.. Rilex.. Setiap masalah pasti ada penyelesaiannya.. *yeke?
Ok, sebenarnya apabila data tu dipadam, dia tak padam sepenuhnya.. Ada lagi sisa data yang tinggal.  Itu pada pendapat aku lah. Aku pun masih belajar ni. ^_^


Ok, bagaimana mahu menggunakan Recuva ni? 
1. Download dulu software tu di SINI. Install macam biasa. Macamlah korang tak biasa.. Adeh
2. Dah download, run software tu. Dia keluar wizard, lagi senang rasanya pakai wizard ni.
CLICK NEXT
3. File type. Korang select je apa data yang anda terpadam tu. Macam aku pilih Pictures, gambar aku dalam memory card aku padam dengan sengajanya demi tuto ni.. =_="
DAH SELECTED TU, CLICK NEXT
4. Pilih file location korang nak recover balik tu. Aku pilih E iaitu memory card.
CLICK NEXT
5. Korang boleh tick enable deep scan. Dia akan scan dengan lebih mendalam dan mengambil masa sikit. Aku tak pilih.. Malas tunggu.. =="
CLICK START
6. Dia akan start scanning.. Sesape yang tick deep scan tu, tunggu dulu naa.. 
7. Hah, dia akan keluar macam gambar bawah ni, tick gambar/data mana yang korang nakkan tu. Dan click recover.
CLICK RECOVER
8. Select location for recovery. Aku select desktop. Dan korang click OK.
9. Dah complete semua, sila tengok desktop anda. Tada!  Dah dapat balik ! ^_^


Ada apa2 pertanyaan?


psst~! Kalau korang nak recover file yang begitu banyak contohnya terformat komputer tu, tak 100% dia akan recover balik. Ada data yang akan broken dan tak boleh digunakan lagi. Maaflah ye..


1.Nak tanya korang, err.. Penulisan aku ni ok ke? Nak gak tau..huu
2. Ni aku update guna netbuk ni.. haha =D
3. Sumber gambar "Fry Futurama" di google :) TQ

27 comments

January 25, 2012 at 12:30 PM

bagus entri ko ni..aku sebelum ni guna TuneUp je..semua boleh..nak cari file2 yang hilang pun ada..hehe..

January 25, 2012 at 3:19 PM

@zalin onceitalkbagus? waaa. terharu .. xD
aku tak guna tuneup, malas lah nk install kat pc ni.. install kat netbuk aje..haha

January 26, 2012 at 2:23 AM

terbaiklahhhh.... :)

January 26, 2012 at 4:51 PM

wahh..terbaik ah..lepas ni nak try delete. lepas tu nk try buat..kalo xdpt siapp ah zai. haha

psst~
sewa homestay kat cameron tu dalam 250 je...3 bilik. complete!! haha

January 27, 2012 at 6:09 PM

K haritu kawan ter-format memory card. Habis hilang semua gambar. *nangis*

January 27, 2012 at 7:32 PM

wah, entry yang menarik, blog ni pun lawa, keep up the good work! :D

January 27, 2012 at 8:40 PM

@nora amila ghazali yeke? haha :D terima kasih! ^^,

January 27, 2012 at 8:41 PM

@najihah sahami zai dh ckp bukan 100% dia boleh dpt kan balik la! wuwuwu

0ooo.. rm250 tu brape ari? harhar

January 27, 2012 at 8:43 PM

@Emmet yeke? eheh, terima kasih Emmet! ^_^ saya hargai komen anda ni :D

January 27, 2012 at 8:48 PM

@Alia Laila apa lagi, gunakan recuva! :D try deep scan..hoho

January 28, 2012 at 12:07 AM

walaupun gambar jadi kurang kualiti dan ada yang rosak jadi dapat pun boleh...hoho

January 28, 2012 at 12:43 AM

@A'IM jadilah dari xdpt hapa..kan? huehue

January 28, 2012 at 7:44 AM

Best juga entry ni erk...ingatkan bila dah delete tak boleh cari balik...rupanya boleh...^_^

P/s lawa blockquote ^_^

January 28, 2012 at 8:28 PM

@Cik Zaieheh ^^"
err, dpt tuto dari blog akak juga..pastu zai ubah2 sikit..hee

January 29, 2012 at 1:32 AM

baguslah entry ni..menarik..

January 29, 2012 at 5:47 AM

@Aesya Zealous terima kasih :D

January 29, 2012 at 5:48 AM

@CIK TOM terima kasih kak cik tom..hik3 ^^

September 10, 2012 at 8:39 PM

tq sgt2 tuk tutorial ni...rase cm nk mati bile dh terpadam something yg sgt penting...tq!! ^^

November 13, 2012 at 12:45 AM

@-ain akil- sama2 :)

November 28, 2012 at 3:38 PM

tumpang tanya. hehe

kalau dah delete gambar2 yang dulu2 boleh recover balik ke ? walaupun dah takde kat dalam memory card ?

November 28, 2012 at 4:56 PM

@LiFe oF GeneviEve gambar dulu2? entah lah, saya tak pernah buat plak. =="
ermm, try deep scan. Bukan 100% pun gerenti dapat balik gambar tu.huhu

November 29, 2012 at 3:24 PM

oh... sa ada try tpi sebahagian ada y tulis no preview available. jadi kalau macam tuh, x dapat lah kan ?

November 29, 2012 at 4:33 PM

@LiFe oF GeneviEve ye la kot. kot.. haha x pasti >< sorry2
lagi sebahagian dapat lah?

December 1, 2012 at 8:51 PM

@Syat0za Zai

yupp, sebahagian tuh memang dapat. tapi ga,bar tuh kecil sangat lah, memang x puas hati sikit.hehehe. tapi it's okey. hehe :)

December 1, 2012 at 11:09 PM

@LiFe oF GeneviEve ek.. hoho :)

December 10, 2012 at 9:50 PM

tengs utk tutorial yg sgt hebat ni..dh try..alhmdulillah..berjayaaa.. :)

December 10, 2012 at 10:32 PM

@nad sgt hebat ke? hehe. same2. Alhamdulillah ^_^

Post a Comment

About Me

My photo
Tahukah anda bahawa Dragon Ball mempunyai 7 biji bola?
 

Copyright © 2012 Syatoza Design bySyatoza