Tuesday, May 1, 2012

Home » , , » Picnic dah ditutup. Ada cara lain? | PicMonkey

Picnic dah ditutup. Ada cara lain? | PicMonkey

Assalamualaikum semua.. Yeahh.. Blog dah lain lagi sekali..hahahaha. Kononnya mau kasi semangat untuk berblogging. Tgk la semangat ke tak nanti ^^"


Ok, Picnik.dom telah ditutup pada 19 April 2012. So, tak dapatlah nak edit gambar lagi kan. T_T Sedih.. Walaupun aku tak pernah guna pun picnik tu, dua tiga kali je guna..Harhar


So, kepada yang selalu sangat edit kat Picnik tu. Korang mesti macam "Haih, kat mana la aku nak edit gambo lepas ni". Ok, aku rasa aku dah jumpa pengganti Picnik tu.



PicMonkey!!! Aku tak tau kenapa monyet jadi mangsa. =_=" Aku jumpa pasal PicMonkey ni kat fb kawan aku. Aku tengok website dia tu. Boleh tahan, siap ada effect² lagi. Lebih kurang preset kat Adobe Lightroom ja..haha


Apa yang ada dalam PicMonkey ni? 

  • Basic Edits : Perkara yang basic je macam Crop, Rotate, Exposure, Sharpen dan Resize
  • Effect : Ada effect gambar macam Lomo, Holga, Focal Zoom dan lain² effect. Byk sebenarnya.
  • Touch Up(atau nama pasarnya 'tacap' ==") : Nampaknya macam lebih kepada edit gambar perempuan ni, kan? Laki pun same boleh jugak! haha. Contoh ;  Airbrush, Teeth Whiten, Lip Tint, Mascara dan byk lagi!
  • Text : Tak perlu diterangkan. Korang tau kan?
  • Overlays : Penambahan kepada gambar. Contohnya, Hearts, Stars, Symbols, Arrows dan lain-lain.
  • Frame : Frame gambar, tau kan? Contoh : Rounded Corners, Polaroid Frame dan lain-lain korang tengok sendirilah ye.
  • Textures : Buat texture pada gambar. Ada texture Papyrus, Metal, Paint dan lelain. Korang explore la sendiri. Aku tak tau camne nak explain. xD
Tapi bagi aku. Aku suka lagi edit gambar kat Adobe Lightroom ataupun di Photoscape. Edit dalam online, aku tak seberapa suka sangatlah..huhu

20 comments

May 1, 2012 at 5:29 PM

Shag pakai photoscape jela. Pening nak belajar byk software ni :P

May 1, 2012 at 5:42 PM

oh dah tau dah sal picmonkey ni..hehe..ala, dia xsuke edit on9..org ade software editing boleh la..huuu..

May 1, 2012 at 6:19 PM

GILA AHHH. HEADER STYLE GILAAA :o

May 1, 2012 at 6:20 PM

OK, Kak Alia selalu guna photoscape saja. Heee ;D

May 1, 2012 at 8:45 PM

jeles betul tgk header tu :3

May 1, 2012 at 11:32 PM

@Puan Besar Shag Yahaya tak pening aih, dah belajar tak la pening mana pun :D

May 1, 2012 at 11:33 PM

@misyamissyou oloohh, akak pun boleh ada apa software editing tu.. :)

May 1, 2012 at 11:34 PM

@Alia Laila haha, terima kasih :D

May 1, 2012 at 11:35 PM

@Alia Laila heee.. selalu guna photoscape, tapi part RAW converter tu tak tau plak kan :P

May 1, 2012 at 11:35 PM

@Yuu Hidayu heey, komen pasal entri ni.. Bukan header.. hahaha :D terima kasih! ;)

May 2, 2012 at 2:20 AM

sama kaka pun ta suka kalo edit dalam online cam lecehhh jerh pbuatan tuh hahaa ^_^

May 2, 2012 at 8:26 AM

Sekarang ni akak guna yang ini je untuk edit online http://pixlr.com/express/ Not bad jugaklah..

Nak tengok senarai online editing yang lain boleh try baca sini :)

http://www.reenaonline.com/2012/04/picnik-photoscape-senarai-photo-editor.html

May 2, 2012 at 2:30 PM

same here. tak suka online editing.

May 6, 2012 at 11:42 PM

@shida'R haha, yeah geng! :P

May 6, 2012 at 11:43 PM

@Reena amboi sempat lagi ye kak :P

May 6, 2012 at 11:43 PM

@Shazwina eheee :D

May 6, 2012 at 11:43 PM

@ShafiqAidil suda dibalas di blog anda ^_^

May 8, 2012 at 10:14 AM

hari tu garugaru kepala lah jgk , sbb picnik . xtau nk edit kat mne hehee

June 3, 2012 at 10:54 PM

.hahahaha kena tembak sakit ni

June 7, 2012 at 9:27 AM

Best kan picmonkey ni.. ty pun lepas picnic takde beralih ke picmonkey.. shomel monkey dia..

Post a Comment

About Me

My photo
Tahukah anda bahawa Dragon Ball mempunyai 7 biji bola?
 

Copyright © 2012 Syatoza Design bySyatoza