Ayat di atas hanya untuk mukadimah sahaja..harhar
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tahu? camne tu? aku pun tak tahu weh..haha. Ada aku search kat google, kebanyakkan blogger buat transparent header guna photoscape + gimp/photoshop.
Photoscape + Gimp/Photoshop. Nak kene install Gimp/photoshop lagi kan, nak² plak sesetengah korang jenis malas nak install. Buat ape, pakai sekali je pastu tak guna dah. Setakat photoscape oklah, senang nak guna. =..=
Orite², tutorial aku kali ni tak menggunakan software tambahan, tapi hanya photoscape saja =D
Nak tahu cara buat header transparent tu? Jooom:
*click gambar untuk besarkan
1. Buka http://pixlr.com/editor/ . Dia seakan² interface photoshop kan?hoo
2. Pilih "Create a New Image"
3.Masukkan size header korang tu, dan tick 'transparent'.
4. Click File atau terus CTRL + S
5. Select PNG dan click ok. Save macam biasa.
6. Ok, siap! Masukkan file png yang dah disave tu ke dalam photoscape korang ye ^_^
*drag/tarik file png tu terus ke photoscape =)
*file .png tu berada di desktop korang atau berada di dalam folder kat mana anda save tadi.
7. Lepas tu korang buat lah header tu. Boleh tengok cara buat header photoscape atau nak buat header animation pun boleh maa..
Header transparent yang sudah aku buat guna photoscape;
4. Click File atau terus CTRL + S
5. Select PNG dan click ok. Save macam biasa.
6. Ok, siap! Masukkan file png yang dah disave tu ke dalam photoscape korang ye ^_^
*drag/tarik file png tu terus ke photoscape =)
*file .png tu berada di desktop korang atau berada di dalam folder kat mana anda save tadi.
7. Lepas tu korang buat lah header tu. Boleh tengok cara buat header photoscape atau nak buat header animation pun boleh maa..
Header transparent yang sudah aku buat guna photoscape;
Memang lah tak nampak tranparent nya, sebab background entry ni warna putih =="
#taglineheadernakgempak je..puek
Ada masalah? ^_^







